Typical Malay(sian)?

Salam.

Aku rajin juga lah baca berita online. Selalunya aku layari NST online untuk melihat / membaca perkembangan semasa. Kali ini bukan aku nak kutuk mana-mana akhbar, tetapi tahap mentaliti rakyat Malaysia yang majoritinya adalah berbangsa Melayu.

Jika lihat gambar di bawah, ini cuma satu daripada yang selalu aku baca / ternampak. Rakyat Malaysia memang suka topik dan artikel sebegini. Kenapa? Mentaliti rendah betul! Takde ke berita lain yang boleh dibaca. Baik lah, tak perlu cakap pasal apa yang dipaparkan di NST sahaja, Harian Metro pun sama dengan hampir setiap hari berita yang berkaitan sebagai paparan muka depan akhbar. Dengan itu, berjaya lah Harian Metro sebagai akhbar tabloid nombor 1 di Malaysia! Akhbar-akhbar lain juga sama.

Diulang sekali lagi, ini bukan berkenaan mana-mana akhbar (yang telah disebut cuma sebagai contoh). Tetapi ini berkenaan mentaliti rakyat Malaysia. Sebab dengan berita-berita yang dicari dan dibaca begitu lah setiap hari berulangnya perkara yang sama. Sepatutnya kita tumpukan pada bagaimana nak memajukan lagi negara dan mengatasi masalah ekonomi yang kian meruncing (ekonomi Malaysia 2009 dijangka akan turun sebanyak 3%).

Harap berubah lah secepat mungkin. Kalau tidak, anak-anak kita masa depan semua jadi lagi teruk daripada sekarang. Yang ketawa? Bangsa asing di negara-negara luar.

Calo~

Tags: , ,

2 Responses to “Typical Malay(sian)?”

  1. riz Says:

    ala aku tau ko pun klik jugak.๐Ÿ˜› kalo dia berjaya advertise tu dan kekal kat situ maknanya mmg org suka bab tu. Info ilmiah kureng laris, tapi kalo info seks ke, politik ke, hantu ke, gosip2 panas ke, konfem hangat dan bertahan lama.

    Inilah Malaysia.๐Ÿ˜€

  2. Trans Bagwell Says:

    hahaha.. gile.. takde maknenye aku follow up berita2 camtuh.. :p tp betul tuh, mende2 gitu la yg rakyat Malaysia sibuk2kan.. sigh..~

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: